Thursday 4 August 2011

jangan di tangisi ape yang bukan milik kite


salam

sedar atau tak aku sendiri tak lari dari meratapi atau menangisi sesuatu yang
tak dapat aku miliki. dari aspek yang kecil sehingga dari semua aspek dan bile
dah menjadi suatu keinginan pasti kita akan berusaha sebaik mungkin untuk
cuba dapatkannya. bile sesuatu yang kite inginkan telah tercapai pasti kite
akan senang bukan? tapi bila kite sudah senang. ingatkah kite untuk
bersyukur? ya...aku sendiri kadang-kadang lalai dengan hal ini. bersyukur dan
berterima kasih pada yang maha berhak.

namun, kadang-kadang ape yang kite inginkan tak semuanya akan kite gengam.
ada ketika pun, ape yang kite telah gengam akan terlepas juga dari gengaman kita.
pasti saat itu kite akan merasa kecewa. sangat-sangat kecewa!
semua orang tak kan dapat lari dari merasa kecewa. amat-amat mustahil jika
anda seorang yang tidak tahu bagaimana rasenya kecewa. rase kecewa yang
akan muncul bile kehendak dan keinginan kite tidak tercapai atau hak kite
yang tidak lagi menjadi hak kite.

keinginan-keinginan aku yang pernah tidak dapat aku capai adalah bukti yang
cukup jelas bagi aku bahawa setiap ape yang kite kehendaki tidak semua akan kite perolehi.
dan bile aku kecewa  pernah seseorang beritahu aku

 "setiap ape yang berlaku pasti ada hikmah di sebaliknya"


benar. memang ada hikmahnya. aku pasti. dan aku rase sedikit ketenangan dan secubit kesenangan yang aku dapat ini adalah hikmahnya.


Apa yang memang menjadi milik kita di dunia, samada rezeki, jawatan atau kedudukan, 
pasti Allah akan berikan. Tetapi apa yang memang bukan milik kita, kita tidak akan 
mampu miliki; walaupun ia nyaris menghampiri kita atau meskipun kita
bermati-matian berusaha mendapatkannya.




"Tiada suatu bencana pun yang menimpa di bumi dan (tidak pula) pada dirimu sendiri melainkan telah tertulis dalam kitab (Luh Mahfuzh) sebelum Kami menciptakannya. Sesungguhnya yang demikian itu adalah mudah bagi Allah. (Kami jelaskan yang demikian itu) supaya kamu jangan berdukacita terhadap apa yang luput dari kamu, dan supaya kamu jangan terlalu gembira terhadap apa yang diberikan-Nya kepadamu. Dan Allah tidak menyukai setiap orang yang sombong lagi membanggakan diri.." (Surah Al-Hadid: 22-23)


maka, tiada guna kite ratapi atau tangisi ape saje keinginan yang kite tidak dapat miliki.
sesungguhnya hidup di dunia ini hanya sekadar persinggahan
tibe waktu kite akan kembali kepadaNya.




pstt: sekadar perkongsian bersama




ok!


babai...papai




No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Lilypie Angel and Memorial tickers